- Styczeń 4, 2017
- By Allserwis
- In Blog
- Tags jak wymienić olej, olej mineralny, olej syntetyczny, olej wymiana, wymiana oleju
- 1512
- 0
Wymiana oleju wiąże się z koniecznością wybrania tego najbardziej odpowiedniego dla naszego auta, a to wymaga znajomości kilku rodzajów płynu i ich przeznaczenia. Jak przeprowadzić szybką i poprawną wymianę oleju? O tym w dalszej części artykułu
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów w każdym samochodzie i odpowiedzialny jest za jednostkę napędową, tarcie elementów silnika w trakcie działania oraz utrzymanie go w czystości. Co więcej, zapewnia mu odpowiednie chłodzenie. Nikogo więc nie powinien dziwić fakt, że wymiana oleju jest jedną z głównych czynności w całym akcie dbania o samochód, a jego wybór powinien być podyktowany przede wszystkim zaleceniami producenta.
Chcesz zapewnić swojemu samochodowi wysokiej jakości wymianę oleju? Poznaj kilka opcji, które masz do wyboru.
To te, które rozwijane i dopieszczane są przez producentów w największym stopniu, dzięki czemu radzą sobie jeszcze lepiej. Zdecydowanie biją na głowę oleje mineralne i półsyntetyczne, bo ich praca może przebiegać w o wiele większej temperaturze oraz bardziej wymagających naciskach na smarowane powierzchnie. To właśnie ta termiczna odporność sprawia, że oleje syntetyczne nie tworzą złogów nagaru na wewnętrznych częściach silnika, a więc dbają o jeszcze większą żywotność całego sprzętu.
Oleje syntetyczne osiągają również odpowiedniej jakości płynność w niskich temperaturach, co znacząco ułatwia działanie silnika w okresie zimowym, a przy tym redukują opory tarcia i zapewniają czystość silnika zapobiegając odkładaniu się osadów. Wymiana oleju na ten syntetyczny? Zdarza się zdecydowanie rzadziej niż w przypadku pozostałych płynów.
Właściwości tego rodzaju płynów są widocznie zbliżone do cech oleju syntetycznego. Można by zastanawiać się co więc decyduje o tym, czy podczas wymiany oleju wybiera się ten syntetyczny czy półsyntetyczny. W zasadzie nie ma jasno określonej reguły, a głównym kryterium wyboru okazują się upodobania kierowców, sentyment lub… cena. Tak, olej półsyntetyczny jest zdecydowanie tańszy od swojego poprzednika, a zapewnia silnikowi ochronę na tak samo wysokim poziomie.
To najgorszy z rodzajów płynów samochodowych, którego używanie wskazane jest wyłącznie w przypadku starszych aut o co najmniej 15-letnim stażu i silniku, co do którego działania nie mamy pewności. Na pewno bezpieczniejszym wyjściem w takiej sytuacji jest wykorzystanie średniej jakości oleju mineralnego niż lepszego oleju syntetycznego, który może doprowadzić do wypłukania nagarów i tym samym wystąpienia szkodliwych wycieków.
Użycie lepszej jakości płynu zalecane jest wyłącznie wtedy, kiedy mamy pewność, że poprzedni właściciel również z niego korzystał – mówi Robert Fijałkowski – W innym wypadku narazimy samochód na znaczące szkody, choć przecież na pierwszy rzut oka wydaje się, że wymiana oleju na lepszy to doskonałe rozwiązanie. Nic bardziej mylnego.
Informację na temat częstotliwości koniecznej wymiany oleju znaleźć można w zaleceniach producenta. Praktyka pokazuje jednak, że proponowaną wartość przejechanych kilometrów warto zmniejszyć, by nie dotrzeć do momentu, w którym życie silnika będzie wisieć na szali.
Wyłącz silnik i załóż ochronne rękawiczki. Przygotuj miskę lub pojemnik o dużej pojemności, do którego spłynie stary olej i wsuń go w miejsce śruby spustowej. Zdejmij korek z pomocą klucza zgodnego z modelem Twojego samochodu. Nasza rada – korek usuń w tym momencie, w którym będziesz miał pewność, że jest wystarczająco dobrze odkręcony. W ten sposób unikniesz zbędnych zabrudzeń.
Po pozbyciu się płynu z silnika, zapełnioną miskę podsuń pod filtr oleju. Odkręć go w ten sam sposób, z pomocą odpowiedniego narzędzia i wylej z niego wszystkie olejowe pozostałości, po czym miejsce mocowania dokładnie wyczyść. Nowo zakupioną uszczelkę zamocz w przygotowanym do wymiany płynie i dopiero wtedy go dokręć, ale do tego momentu, w którym poczujesz wyraźny opór – to ważne, by nie uszkodzić silnika.
Otwór silnika w jego górnej części – to tam wlej nowy olej, ale pamiętaj, by nie umieszczać całej zawartości za jednym razem, a około 75%, po czym odczekać kilka minut aż zaaplikowany olej rozejdzie się po wewnętrznej powierzchni silnika. Sprawdź poziom zawartości za pomocą przeznaczonego do tego bagnetu. Jeśli ślad zatrzymuje się w środkowej części, między stanem minimalnym i maksymalnym, wszystko jest w porządku.
Włącz silnik i pozwól mu popracować przez kilka minut, po czym wyłącz i włącz po raz kolejny, by działał przez około 15 minut. Ilość oleju w silniku może znacząco spaść, ale nie przejmuj się tym. Wynika to z jednej prostej przyczyny – część płynu znalazła się w filtrze i całym układzie smarowania. Jeśli w miejscu korka spustowego i filtra nie pojawiają się żadne wycieki, silnik, a więc cały samochód gotowy jest do ponownego użycia.