Wymiana opon w pojazdach ciężarowych. 5 najczęściej zadawanych pytań, na które znamy odpowiedź
  • 1097
  • 0

Wymiana opon w pojazdach ciężarowych. 5 najczęściej zadawanych pytań, na które znamy odpowiedź

Wymiana opon to temat poruszany bardzo często, ale jak sprawa ma się z wymianą opon w pojazdach ciężarowych? Tutaj w grę wchodzi więcej przepisów prawnych, które pociągają za sobą jeszcze ciekawsze pytania kierowców. Zebraliśmy 5 najważniejszych i odpowiedzieliśmy na nie. Sprawdź koniecznie

Rozmiar opon, posiadane przez nie miejsce na osiach pojazdu, rodzaj podejmowanych tras i ich długość, dopasowanie modelowe, cena – każdy z tych czynników ma znaczenie w przypadku wymiany opon ciężarowych. Jednak to, co nasuwa się automatycznie kierowcy mającemu doświadczenie z jakimkolwiek autem, nie działa w przypadku zagadnień prawnych, które w większości wymagają zapoznania i dokładnej analizy. Oto 5 głównych zagadnień poruszanych przez naszych czytelników:

1. Czy wymiana opon na zimowe w przypadku samochodów ciężarowych jest konieczna?

Zimą 2013/2014 roku w życie weszła ustawa mająca za zadanie zaostrzyć wymagania wobec wymiany opon w pojazdach ciężarowych. Z nowelizacji wynika, że pojazdy mechaniczne swoją masą całkowitą przekraczającą wartość 3 500 kg muszą być wyposażone w opony zimowe w okresie od 15 listopada do 31 marca. Zagadnienie to nosi nazwę „nakaz stosowania opon zimowych” i nie dotyczy wyłącznie osi podnoszonych, w które wyposażone jest większość samochodów ciężarowych.

W kwestii wymiany opon na zimowe prawo jednak pozostawia kierowcom pewną dowolność nakreślając, że zastosować można opony z kolcami lub tak zwane opony zimowe bezkolcowe. Każda z nich musi być jednak prawidłowo oznaczona za pomocą specjalnie stworzonych do tego kodów: M+S, MS, M&S, M-S, <<mud and snow>>,3PMSF lub <<3 peak mountain snowflake>> i każda z nich musi pochodzić z linii produkcyjnej tworzącej produkty przeznaczone wyłącznie do jazdy w warunkach zimowych.

2. Ile aktualnie wynosi dopuszczalna głębokość rzeźby bieżnika?

Jak w przypadku poprzedniego pytania, zagadnienie to dotyczy również pojazdów o masie całkowitej przekraczającej 3 500 kg, gdzie liczony jest pojazd razem z dołączoną do niego przyczepą. Aspekt prawny wszedł w użycie wraz z dniem 1 listopada i określa jasno, że dopuszczalna głębokość rzeźby bieżnika po wymianie opon wynosi 5 mm. Jej zastosowanie konieczne jest aż do świąt Wielkiej Nocy, po których kierowcy mogą zrezygnować z 5 mm i podjąć się wymiany opon na rzecz mniejszej i bardziej mobilnej wartości 1,6 mm.

3. Kiedy na wyposażeniu wymagane są łańcuchy i czy istnieje ich podział na rodzaje?

Do czynienia mamy nadal z pojazdami o masie całkowitej większej niż 3 500 kg. Jeśli prowadzone są po drodze pokrytej śniegiem i lodem, czyli ogólnie rzecz ujmując – w bardzo kiepskich warunkach drogowych i atmosferycznych, występuje odgórny nakaz mówiący, że obecność łańcuchów na wyposażeniu jest obowiązkowa. W miesiącach po cyklicznej wymianie opon, w których normą staje się 5-milimetrowa głębokość rzeźby bieżnika, łańcuchy muszą występować już niezależnie od panujących na drodze warunków.

Należy jednak zaznaczyć, że łańcuchy, o których teraz mowa muszą być dopasowane kół pojazdu ciężarowego tak, by zapewniały odpowiedni kontakt łańcucha i nawierzchni drogi, a przy tym materiał, z jakiego mają być wykonane to wyłącznie metal lub stal.

Wiadomo, że łańcuchy na wyposażeniu są koniecznie, ale jakie i ile? Kierowca pojazdu mechanicznego o masie przekraczającej 3 500 kg musi na wyposażeniu auta posiadać trzy łańcuchy – jeden z dopasowaniem do kół przednich, dwa przeznaczone do zastosowania w przypadku kół napędowych.

4. Jakie grożą kary za niedostosowanie samochodu ciężarowego do tych norm?

Podczas wymiany opon w samochodzie ciężarowych warto wziąć pod uwagę poruszone kwestie, bo kara sięga aż 750 zł w przypadku prowadzenia pojazdu o innej niż wskazana głębokości rzeźby bieżnika. Sankcje o podobnej wartości czekają na kierowców, którzy wcale nie podjęli się wymiany opon na zimowe. W najgorszym wypadku i najbardziej surowej wersji kierowcom grozi zakaz korzystania z pojazdu i zgłoszenie sprawy na policji.

5. Jak przepisy w kwestii wymiany opon w pojazdach ciężarowych mają się w porównaniu do pozostałych państw Europy?

Można odnieść wrażenie, że przepisy drogowe występujące w Polsce mają się nijak do zasad panujących na przykład u kolegów z Północy. Norweskie przepisy narzucają rygorystyczne granice dotyczące zarówno wymiany opon zimowych, obecności łańcuchów na wyposażeniu, jak i ich stosowania. W ogólnym rozrachunku, razem z Litwą, Łotwą, Holandią i Szwajcarią jesteśmy w czołówce najbardziej łagodnych norm i zasad drogowych.

Sprawdź naszą ofertę wymiany opon w autach ciężarowych: http://allservis.pl/services/wymiana-opon-wulkanizacja/

© Copyright 2018 allserwis Zielona Góra - jesteśmy partnerem Oponeo!